Reklambloggen

april 18, 2008

Engagemang – den heliga graal eller Reklamutmaning 1.a?

Filed under: Uncategorized — reklambloggen @ 9:44 e m

Om jag bara skulle följa en sajt/blogg inom reklam om media skulle jag nog välja Ephron On Media. Erwin har ett träffsäkert, kunnigt, humoristiskt och jordnära sätt att sticka hål på floskler och lyfta fram det väsentliga. En av de bättre artiklarna på sistone är The Sainthood of Engagement. (Du måste vara registrerad för att läsa den, därför kan jag inte länka. Registera dig – det är gratis och det finns massor av intressant läsning)

På något vis tycker jag att Erwin i detta fall motiverar sitt mål bra, men missar slaget. Han sågar fokuseringen på engagemangs som finns i branschen (t.ex. har min förra arbetsgivare Mediaedge:cia ambitionen att äga det begreppet) men lite, som jag tycker, av fel anledning. Anledningarna, enligt Ephron, är att det inte är riktigt definierat vad engagemang är och att problemet inte är brist på engegemang utan förekomsten av o-engagemang.

Reklamens förmåga att förmå mottagarens hjärna att allokera uppmärksamhet är helt avgörande för effektiviteten, därför kan man aldrig bortse från engagement.

Problemet är ju att vi bombarderar människor med reklam. Dels utsätter människor sig för en ständigt växande Tsunami av medier (fler TV kanaler, surfar framför TVn, gratis tidningar i kollektivtrafiken etc.) dels blir det mer reklam i dessa medier. Titta in på Aftonbladets hemsida så förstår du vad jag menar. Det är klart att det blir allt svårare att förmå konsumenten hjärna att allokera resurser till just min reklam.

Spännande och roliga produkter kommer alltid kunna göra engagerande reklam, tom om det är lågengagemangsprodukter. Ad Liking är det som MillwardBrown funnit förklara reklamens effektivitet mest, och det är ju lite lättare om man har produkter som erbjuder något trevligt. Se den här t.ex:

(Själv undrar jag om man kommer ihåg vem avsändaren är. )

Det pratas om att lösningen är reklam som mottagaren gått med på att ta emot, men jag tror inte det heller är en lösning. Vem vill ta emot reklam för diskmedel? Hur kul kan det bli? Problemet är ju inte att skapa engagemang för bilreklam bland bilintresserade precis.

Om det finns en hållbar lösning måste den vara inriktad på orsaken och inte symptomen. Hur man än vrider och vänder på saken är det den ökande reklamfloden som ställer till det för oss. Ekonomer vet att det som är gratis överutnyttjas, och kanske ligger det något i krav på reklamfria ytor. Färre, men dyrare, reklamexponeringar skulle ge mindre o-engagemang. Det skulle kräva att man satte ett värde på reklamfrihet, och det undrar jag om det är möjligt. Det kanske fungerar för filmkanaler på TV, men skulle du betala för en reklamfri Aftonbladet.se när dagens sajt fanns tillgänglig gratis? Det skulle inte jag. Det ropas ofta efter kreativa medialösningar. Det må skapa engagemeng med t.ex. event på stan, men vill man påverka en målgrupp måste man nå åtminstone en hyfsat stor del av dem.

Ibland kan man dock bli förvånad. Själv lanserade jag en gång i tiden Vim Fönsterwipes, bl.a. med ett teatersällskap som reste runt på de största CoopForum stormarknaderna. En butik om dagen han de med. Vi följde upp hur mycket som såldes i de butikerna under just den dagen, och det visade sig att teatergruppen ensamma stod för 20% av hela butikskedjans volym under hela kampanjperioden.

Så Erwin väljer ett bra mål att attackera, men slutsatsen blir ändå att det fortfarande är en begränsning att människor i allmänhet inte vill se reklam, att de är mer intresserade av TV programmen än reklamen. Utmaningen må vara större, men den är inte ny och inte heller lösningarna. Engagemang är viktigt, och det är inget nytt med det.

Annonser

1 kommentar »

  1. […] Engagemang – den helige graal. Här är ett spår till. Sparat under: Uncategorized — reklambloggen @ 9:30 pm Engagemang har utvecklats till något av en helig graal, den lurar i framtiden, men ändå så nära att vi förstår dess betydelse. Alluring almost, som Micael Dahlén säger. Vi kan mäta effekterna av reklamens förmåga att skapa engagemang, men vi har väldigt svårt att definiera och mäta själva engagemanget. (se gärna mitt tidigare inlägg) […]

    Pingback av Engagemang - den helige graal. Här är ett spår till. « Reklambloggen — februari 4, 2009 @ 9:30 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: