Reklambloggen

april 28, 2008

Kunden som pajas

Filed under: Uncategorized — reklambloggen @ 8:58 e m
Tags: , , ,

Bra reklam måste vara relevant, antingen på ett faktmässigt eller känslomässigt sätt. Den bör inte heller väcka några starka negativa känslor utan hellre positiva. Från tid till annan kommer det reklam som bara är underhållande utan någon koppling annonsören, som reduceras till en mecenat med minimal exponering av logotype på slutet. Steget värre är när man framställer kunden som pajas och lyfter fram annonsöresn nackdelar framförallt.

En reklam som jag verkligen skulle vilja testa just nu är OKQ8. De lyckas inte bara framställa den presumtive kunden som en fumlig pajas, utan också på ett övertygande sätt presentera starka argument till varför man INTE ska vara kund hos OKQ8. Man kvaddar bilen i Gör-Det-Själv hallen och handlar man fika så sjablar man med det när man ska får med sig allt in i bilen. Jag skulle verkligen vilja veta vilka budskap människor läser in i den och hur det påverkar benägenheten att handla hos OKQ8. Många uppskattar underhållningen, men uppskattar man macken?

Beundra nedanstående klipp. Önskar du att det var du? Då är OKQ8 platsen för dig.

Annonser

2 kommentarer »

  1. Reklampsykologi är som du vet inte riktigt mitt område, så jag skulle gärna vilja höra hur du ser på tanken att tittaren förmodligen känner sig smartare och skickligare än snubben i filmen, och tänker att ”jag må vara klantig, men det DÄR skulle jag i alla fall klara av”, och så har man gett sig själv en anledning att använda OKQ8:s Gör det själv. Eller i det här fallet kanske ”mina skäl för att behöva hyra bil är ju inte på långa vägar så pinsamma som det där, så det är inget jag behöver dra mig för”.
    Är det inget som man räknar med har någon större effekt?

    Kommentar av Annapanna — maj 8, 2008 @ 7:38 f m | Svara

  2. Tack för bra och intressant fråga/kommentar. Visst kan det fungera så. Dock kräver det en viss nivå av kognitiv aktivetet, man måste reflektera i flera steg. Vanliga människor (inte fack-idioter som jag själv) lägger så lite energi på reklamen som det limbiska systemet tycker är motiverat, och det är inte mycket. Av någon outgrundlig anledningen verkar inte inte reptilhjärnan tycka att reklam är särskilt högt prioriterat. Det man normalt kan lyckas åstadkomma är att om man repeterar två gestalter tillsammans så lär sig hjärnan att utifrån den ena associera till den andra. Processen sker normal på en mycket låg medvetande nivå, inte undermedveten, men mycket nära.

    Dock kan man hävda att just humorn i den här filmen gör att den hoppar upp något i prioriteringen. Vilken effekt det får på inlärningen vet man inte riktigt. Jag tror inte den effekten är särskilt hög. Dessutom klingar den av snart, så fort man känner igen filmen från första rutan så sorteras den i högen märkt ”bakgrundsbrus” av det limbiska systemet.

    Om man däremot jobbar aktivt med reklamen, och kanske just filmen i fråga, är det naturligtvis en annan sak. Då är det fokus, kan jag lova. Det är naturligtvis svårt att sätta sig in i hur en normalt ointresserad konsument kommer att uppleva filmen i sin naturliga miljö, därför görs sådan reklam, enligt mig.

    /Jonas

    Kommentar av reklambloggen — maj 8, 2008 @ 2:56 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: