Reklambloggen

september 8, 2008

Konsumenten har alltid rätt. (Fast dom ljuger)

Om nu konsumenten har rätt kan det ju förefalla vara en bra idé att fråga konsumenterna vad de tycker. Oftast är det också så, men det händer att de inte berättar hela sanningen.

De berättar gärna t.ex. hur viktigt det är med miljö, och hur rationella val de gör de jämför pris, kvalitet och omdömen från vänner och bekanta för att göra det optimala valet. Econonomic man, konsumentens förebild under så många år.

Just miljö är nu otroligt viktigt, säger konsumenterna. Men de säger inte hela sanningen. De säger inte att, även om det är viktigt, är det inte så viktigt att det är värt att betala mer för, lägga ner extra jobb på tvätten eller riskera ett mindre än 100% rent diskresultat. Det är först när bensinpriset gör etanolen till ekononomiskt alternativ eller när Staden bjuder på parkering till ett värde av 600 kr per månad (efter skatt) som så kallade miljöbilar blir aktuella.

Noah J. Goldstein, Robert B. Cialdini och Vladas Griskevicius har genomfört en studie, som redovisas i Journal of Consumer Research och författarnas bok ”Yes!” och som uppmärksammas på utmärkta bloggen NeuroscienceMarketing.com. Sagda forskare har studerat andelen hotellgäster som återanvänder handdukarna och manipulerat budskapen. Det visar sig att budskap som handlar om att andra hotelgäster återanvänder handdukarna är mycket mer effektivt är budskap om miljö. 35% slänger inte handdukarna på golvet (med enbart miljöargumentet) och väljer därmed det miljövänliga alternativet. Man undrar ju om hur stor del av dessa 35% som gör valet av miljöskäl och hur många som gör det för att de har vanan att hänga upp handduken efter sig.

Det är rätt att erbjuda konsumenterna det de vill ha, men det är inte säker att en rak fråga är det bästa sättet att ta reda på vad det är. Det är inte det att de ljuger, de bara berättar inte hela sanningen. Inte av illvilja, utan för att man som konsument oftast inte är medveten om hela sanningen om sitt beteende.

Annonser

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: