Reklambloggen

januari 27, 2010

Functionall – less is more

Filed under: Uncategorized — reklambloggen @ 8:10 e m

Den vanliga utvecklingen i en kategori är att produkterna blir att bättre. Genom att hela tiden lägga till egenskaper som konsumenten är beredd att betala mer för får man allt större nytta för konsumenten och framför allt; tillväxt.

Men på varje tes följer anti-tes, och nu kommer Functionall – iaf enligt Trendwatching.com. Functionall är nya produkter som är avskalade – enkla och billiga med enbart de mest nödvända funktionerna. Ofta utvecklas dessa för utvecklingsmarknader  men finner även sin nisch på mogna marknader. Exempel är små billiga PC med begränsad prestanda, lampor och vattenrenare som klarar sig utan elektrisk ström eller annan infrastruktur.

Vi ser mycket av att varumärken vill vara goda samhällsmedborgare (CSR), att avstånden i världen krymper, miljömedvetenhet och en växande insikt om att den accelererande konsumtionen medför negativa konsekvenser för planeten och det här en effekt av dessa olika utvecklingar i kombination.

Source: www.trendwatching.com. One of the world’s leading trend firms, trendwatching.com sends out its free, monthly Trend Briefings to more than 160,000 subscribers worldwide.

Annonser

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: